Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Východ slunce

Prostě vyšlo. Co byste taky od něj čekali? Žádná záhada. Jako každý jiný den. Stačí nám to nebo chceme víc? Více podnětů, silnější podněty, dramatičnost nebo sex? Jsme zahlceni informacemi. Těžko vybíráme. Jen tak něco nás nezaujme

 

Východ slunce? A to je všechno? Ptáme se.

 

Ano, to je všechno. Nad naší Zemí se vynořilo Slunce. Koukáme jako jeleni, jako vyorané myši, jako lidi, co prosímvás ještějsteneviděli normálnívýchodslunce. Hm, viděli.

 

První týden v Kalábrii ve mně dozrála myšlenka, ze se na něj půjdu podívat. Do konce týdne se ukázalo, že vychází nad mořem! V 5 hodin a 32 minut. Po pár letech rodičovství se ráda vyspím, takže vidět tu úžasnou záležitost denně neplánuji. Rozhodla jsem se pro čtrnáctý den, poslední ráno. Stejně jsme museli brzy vstávat.

 

Šla jsem sama. Ostatní ještě spali. Před pátou jsem na sebe hodila i mikinu. Časné ráno bylo i přes čtyřicetistupňová vedra chladnější. K moři to trvalo pár minut. Cestou bylo ticho. A tak jasno, že mě napadlo, jestli jsem to nezmeškala. Na chodníku před pláží mě překvapil starý Ital ve vytahaných kalhotách. Vypadal pracovně. Když mě míjel, dali jsme si pozdravení.

 

Obzor nad mořem byl růžový. Slunce nikde. Po obou stranách širé hladiny se zdvíhaly hory. Vlevo byly majestátní kopce blíž. Malebné teď, stejně jako v plném slunci. Došla jsem až k vodě a měla ji u nohou. Vůbec nevím, jak vypadala. Dívala jsem se k obzoru. Šikmo přede mnou stály dvě postavy s kamerou na stojanu, zapíchnutém do písku. Chvílemi spolu tiše hovořily.

 

Na obzoru se nic nedělo. Nebe se tvářilo stále stejně. Světle šedé, nad mořem růžové. Z dálky se začaly ozývat hlasité výkřiky. Byly více stranou, za dvojicí s kamerou. Pomalu se přibližovaly. Hlasy sílily a chvílemi hulákaly. Pak jsem uviděla hlouček mladíků, jdoucích po pláži podél vody směrem k nám. Obávala jsem se toho, kde zastaví. Těšila jsem se na tiché a kouzelné ráno. Chlapci se blížili, vykládali si mezi sebou. Najednou mě napadlo, ze jsou to vlastně děti. A že asi nešli vůbec spát. V uších mi zazněla známá písnička:

 

„Jen děti z Pirea se po břehu loudají,

moře jim nohy omývá,

a bílé nedozírné dálky je lákají,

víc nežli země šedivá.

Co moře zpívá….“

 

Tohle rozptýlení sem patří. Dotvářelo dokonalost stejně, jako všechno ostatní. Dostali se přímo přede mě a stále pokračovali v cestě. Museli ujit dost kilometrů, pláž byla dlouhá. Jejich hlasy začaly slábnout. Až nastal zase klid.

 

V tom jsem si všimla, že se nebe na jednom místě začíná barvit lehce do oranžova. Zprvu to bylo sotva patrné. Ale pak čím dál výraznější. Jako v divadle. Opona stažena, světla se pomalu rozsvěcují a míří jedním směrem. O tom, kde slunce vyjde nebylo pochyb. V jednom jediném bodě nad celým obzorem nabralo nebe téměř červenou barvu. Bylo to napínavé jako dobrý film. Všechno kolem soustředilo svou pozornost tam. A děj byl dlouhý.

 

Nad obzorem se od začátku rozprostíral šedý pruh mračného oparu. Jen aby nezakryl vycházející slunce. Byla to zbytečná obava, jak se později ukázalo. Co se s ním stalo, těžko říct.

 

Všude ticho. Bohudík za tepláky a mikinu. Vpravo se v dálce objevil rybářský člun. A v tom se to stalo. Bylo to neuvěřitelně rychlé. Červený vršík se vyhoupl nad hladinu. Objevil se tak rychle, že můj upřený pohled ten pohyb sotva postřehl. Najednou tam byl. Netrvalo to ani vteřinu. V tu chvíli se všechno změnilo. Moře, nebe i moje nálada. Ale napětí nepolevilo.

 

Kopeček se zvětšoval a vykreslil krásný půloblouček. Jak rostl, začalo mě štípat v nose a oči mi trochu zvlhly. Mezitím se rybářský člun přiblížil natolik, že proplul přímo pod vycházejícím sluncem. Kousíček za ním se zastavil. Uvědomila jsem si, že na něm rozeznávám postavy rybářů. Tahali z vody sítě a pomaloučku se sunuli zpátky. Vytvořilo to neopakovatelnou kulisu. Jakoby opravdu režie nenechala nic náhodě a snažila se připravit dokonalou scénu.

 

Koule slunce se mezitím stále zvětšovala. Vyrostla do celé své krásy. Já čekala, že se oddělí od moře stejně rychle, jako se objevila. Ona se ale hladiny na obzoru držela. Chvíli to vypadalo, ze se nechce pustit. A dokonce, že se přilepila a tvar slunce se začíná protahovat. Přece jen se ale od obzoru odpojila a mezi ní a hladinou se zvětšovala mezera.

 

Rozhlédla jsem se kolem. Světlo zalévalo nejen hladinu moře, ale i pláž a hory. Skalnaté kopce byly od východu osvětleny barvou vycházejícího slunce a vrhaly na sebe vzájemně stíny. Stinné strany skal zůstávaly tmavé a ty osvícené se skvěly ve sluneční záři. Byly na nich vidět všechny hrany a záhyby. Zhluboka jsem se nadechla. Všemi póry kůže a celou duší. Člověka naplní uspokojeni a zároveň se v něm rozlije klid. Bylo mi báječně.

 

V duchu jsem poděkovala za velkolepé představeni a otočila se k odchodu. Pomalu se oteplovalo a začínal nový horký den. Těšila jsem se na snídani a na to, jak skočím do mořských vln. Žádné nebyly, moře bylo čisté a klidné. Byl to jeden ze dnů, kdy bylo nekrásnější. Průzračné, jako to ráno. Jako v tu chvíli celý svět.

Autor: Olga Steinerová | čtvrtek 1.10.2015 11:20 | karma článku: 11,16 | přečteno: 388x
  • Další články autora

Olga Steinerová

Nový rok 2020

-------------------------------------------------- --------------------------------------------------

20.1.2020 v 18:21 | Karma: 9,52 | Přečteno: 215x | Diskuse| Ostatní

Olga Steinerová

Symboly sobotních dušiček

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

4.11.2019 v 19:30 | Karma: 7,61 | Přečteno: 186x | Diskuse| Ostatní

Olga Steinerová

Krásná Kréta

Kréta je pátý největší ostrov ve Středozemním moři. Patří Řecku a je mezi všemi jeho ostrovy tím největším. Je místem zrození boha Dia. Není divu.

13.9.2019 v 20:23 | Karma: 14,24 | Přečteno: 335x | Diskuse| Osobní

Olga Steinerová

Dušičky aneb Samhain

1. listopad + předešlá noc + úplněk nejblíže 1. listopadu .................. 31. října při západu slunce začíná nový rok, podle Keltů - jeho temná polovina

5.11.2018 v 19:45 | Karma: 9,19 | Přečteno: 153x | Diskuse| Osobní

Olga Steinerová

Přírodní Feng Shui

Feng Shui je podle definice tradiční čínské učení, zabývající se vztahem člověka a jeho životního prostoru v čase. Pokouší se nastolit v prostoru harmonii a nechat energii volně plynout.

17.10.2018 v 18:27 | Karma: 8,28 | Přečteno: 232x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hromadná nehoda u letiště blokuje Pražský okruh, jedno z aut je na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  17:56

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Řidič auta taženého na laně si zamkl volant, neovladatelný vůz skončil v kolejišti

29. dubna 2024  17:52

K neobvyklé nehodě vyjížděli policisté a hasiči na místo nedaleko Hanušovic na Šumpersku, kde...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  17:20

Česko a Německo podle prezidenta Petra Pavla sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, na...

Čarodějnice bez ohňů? V části Česka vydali zákaz, hrozí požáry

29. dubna 2024  15:14,  aktualizováno  17:02

Ve Středočeském kraji se od úterý nesmí zapalovat oheň, a to ani na zahradách v blízkosti lesa nebo...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 267x
"S perem si kráčím po cestě,

je mi tu jako nevěstě.

Někdy i jako vdově,

kráčíme si tu obě.

Nejsem jen černá a bílá!

Jsem různá.

A jsem milá."

Seznam rubrik